آستان امامزاده محمد(ع) بسطام هم‌نوا با عزاداران حسینی رخت سیاه بر تن کرد
شبکه خبر
شهرستان نمونه گردشگری بسطام وحومه

به گزارش خبرنگار مهر، شهر دارالمومنین بسطام که چند روزیست در تکاپوی آماده سازی خود برای استقبال از محرم است عصر یکشنبه طی مراسمی ویژه با برافراشتن بیرق‌ سیاه بر بلندای گنبد امامزاده محمد(ع) و سیاه پوش کردن آن به استقبال ماه خون و قیام رفت.

هیئت های مذهبی به آماده سازی و سیاه پوش کردن مساجد و تکایا پرداختند و با شور و شعور وصف ناپذیری به استقبال ماه محرم رفتند.

مسئول هیئت تعزیه خوانان بسطام در حاشیه برگزاری این مراسم معنوی ضمن تشریح برگزاری مراسم سیاه پوشان آستان مقدس امامزاده محمد(ع) تصریح کرد: این مراسم همزمان در 15 مسجد و تکیه و 37 منبرخانه برگزار شد.

نصراله خدامی افزود: همزمان با شب اول ماه محرم در اکثر مساجد و تکایای بسطام مراسم های عزاداری با شور گسترده ای آغاز می شود و تا چند روز بعد از عاشورای حسینی ادامه خواهد داشت.

وی با یادآوری اینکه مراسم طوق بندان در بعدازظهر روز پنجم محرم که متعلق به حضرت ابوالفضل العباس(ع) است، برگزار می شود تصریح کرد: در ابتدا قدیمی ترین تکیه بسطام که از زمان قاجار به تکیه دولت معروف است و دیگر هیئات مذهبی که شامل دسته های زنجیرزنی، سینه زنی و سنگ زنی به طرف آستان امامزاده محمد(ع) حرکت می کنند و در زمان مشخصی با هم در صحن حاضر می شوند.

این خادم آل الله افزود: در حالی که هیئات مذهبی رسم طوق بندان را انجام می دهند، سینه زنان مراسم سنتی سینه دور را با شکوه خاصی برگزار می کنند.

وی گفت: پس از مراسم طوق بندان و ایجاد نظم در هیئت ها، پیشدار هیئت دولت با سنج زدن به دسته دستور حرکت می دهد و همه دسته ها با هماهنگی به طرف تکیه دولت حرکت می کنند و پس از دقایقی عزاداری در تکیه دولت به طرف مساجد و تکایای خود بر می گردند.

مسئول هیئت تعزیه خوانان بسطام تصریح کرد: تمامی هیئات در شب های تاسوعا و عاشورا به نوبت از محل هیئت خود به طرف امامزاده محمد(ع) حرکت می کنند و مراسم عزاداری باشکوهی را در صحن مطهر امامزاده محمد(ع) به نمایش می گذارند.

خدامی در ادامه افزود: صبح روز عاشورا نیز تمامی هیئت ها در جلوی تکیه بزرگ بسطام با هم یکی شده و به یکایک مساجد و تکایای شهر سر می زنند و شهادت اباعبدالله الحسین (ع) را به مردم دیگر محله ها تسلیت می گویند و در آخر پس از عرض تسلیت و تعزیت به فرزند پاک امام جعفر صادق(ع)، به محل هیئت خود بر می گردند.

وی تصریح کرد: بعدازظهر عاشورا دسته های مختلف عزاداری با نظم و هماهنگی در ساعتی که از قبل توسط تکیه دولت تعیین شده در مرکز بسطام با هم یکپارچه و هماهنگ شده و علامت ها در جلوی دسته و سپس دسته های سینه زنی و زنجیر زنی پشت سر هم به طرف مزار شهدا و نخل بسطام حرکت می کنند.

این ذاکر اهل بیت (ع) با یادآوری اینکه مراسم نخل گردانی و خیمه سوزان در بسطام با حضور خیل عظیم عزاداران حسینی از سرتاسر استان و  شهرستان برگزار می شود و شور خاصی را برپا خواهد کرد، گفت: پس از اینکه عزاداران حسینی به جلوی جایگاه نخل رسیدند با سنج زدن و دستور پیشدار، نخل را حرکت داده و پس از طی مسافتی به طرف جایگاه سخنرانی برده و نخل را در آنجا به زمین می گذارند.

خدامی افزود: در ادامه پس از عزاداری و سخنرانی امام جمعه شهر، دوباره نخل بر دوش عزاداران حمل می شود و به طرف جایگاه نخل برده و در محل خود قرار می دهند.

وی تصریح کرد: در پایان، مراسم خیمه سوزان توسط هیئت جوانان حضرت علی اکبر(ع) در نزدیکی محل نخل، با سوز و گداز خاصی اجرا می شود.

مسئول هیئت تعزیه خوانان بسطام اظهار داشت: عزاداران پس از به آتش كشیده شدن خیمه های عزاداری به یاد غروب غمگین عاشورای حسینی عزاداری می كنند و با علم های قد خمیده به طرف هیئات خود رهسپار می شوند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : سه شنبه 14 آبان 1392برچسب:,
ارسال توسط ناشناس
آخرین مطالب